Jan Arild Byttingsvik.

- Dette har vi ikke fortjent, folkens

Rema 1000 svarer på kritikken. Lesarinnlegg frå Jan Arild Byttingsvik, Regionsdirektør REMA Franchise Norge AS, region Nordre Vestland.

REMA 1000 skal alltid ha laveste pris på varer av høy kvalitet produsert og solgt på en ansvarlig måte. Dette jobber vi etter hver dag slik at våre kunder skal oppleve REMA 1000 som den billigste matvarekjeden i det Norske dagligvaremarkedet. Siden 1979 har vi jobbet med å senke prisene på dagligvarer i Norge slik at vi hver dag spør oss selv om hvor lite vi kan ta for en vare og ikke hvor mye. Alle ekstra betingelser vi kan hente fra våre leverandører og alle ekstra kostnader vi kan bespare blir brukt til å redusere prisene på våre varer. Dette gjør til at vi kan gi de laveste prisene selv om vi er den minste aktøren i Norsk dagligvare.

I den senere tid har REMA 1000 fått mye negativ oppmerksomhet igjennom media på at vi er kyniske, brutale og hensynsløse i måten vi fremstår på, noe vi er svært uenige i. Men vi har stor forståelse for at forbrukeren reagerer slik når ikke hele historien blir fortalt noe vi er svært lei oss for. Jeg vil nå belyse dette i mitt innlegget.

REMA 1000 har i dag 24% markedsandel i det Norske dagligvaremarkedet. NorgesGruppen (som i hovedsak består av Kiwi, Joker, Meny, Spar) er den dominerende med 42% andel, Coop (som hovedsak består av Coop Prix, Coop Obs, Coop Marked, Coop Mega og Coop Extra) 30% andel og Bunnpris 4% andel. Bunnpris har fra 2017 inngått et samarbeid på distribusjon og innkjøp sammen med NorgesGruppen, noe som har gjort til at det dominerende bildet i Norsk Dagligvare har blitt enda mere utfordrende for REMA 1000.

REMA 1000 har som hensikt og intensjon å sørge for at vi alltid skal gi våre kunder de laveste prisene på de varene som forbrukeren ønsker mest og da må man utfordre våre leverandører. Dette skjer hvert år i dagligvaremarkedet der kjedene forhandler seg frem til avtaler både på sortiment og økonomiske betingelser. Da sier det seg selv at de største får de beste betingelsene mens de mindre må ta til takke med betingelser på et lavere nivå.

I år har REMA 1000 lagt litt om på strategien for å ivareta posisjonen om å være prisledende, noe som kommer forbrukeren tilgode. Dette har vært en utfordring men saken er at enkelte av våre store nasjonale og internasjonale leverandører har måtte vike plass til mindre lokale leverandører. Dette med det mål om at REMA 1000 ønsker et bredere sortiment fra lokale leverandører til de laveste prisene. Nå er det ikke slik at de store leverandørene som produserer lokalt ikke skal kunne få levert sine varer i det nærområdet fabrikken ligger, snarere tvert imot. Lerum er et godt eksempel på dette.

Selvfølgelig skal du som kunde finne Lerum produkter i våre hyller. Vi beholder alt av saft mens syltetøyet blir å finne i våre reoler i Sogn & Fjordane. I tillegg kan vi også opplyse om at Lerum produserer REMA sitt eget merkevare på syltetøy noe vi ikke skal forvente at forbrukeren vet om. Dette skal fortsatt Lerum levere til alle våre butikker i hele Norge også i 2017. Det vil da si at du som kunde finner syltetøy produsert av Lerum i alle REMA 1000 butikkene i hele Norges land.

Kunden er vår øverste sjef. Ikke bare det at vi til enhver tid skal jobbe for å tilby de laveste prisene men at vi også har et stort samfunnsansvar. Vi skal jobbe for å redusere sukker, salt og fett i de varene vi skal tilby våre kunder. Dette utfordrer vi oss på hver dag nettopp for å kunne tilby våre kunder sunnere varer til et sunnere kosthold. Økologi er også et fagfelt vi jobber mye med og som kommer til å prege Norsk dagligvare om noen år. Dette skal vi bruke mye tid på slik at vi klarer å levere gode kvaliteter på økologivarer på lik linje med våre kjære naboer i Danmark. Her er det mye å se frem til.

Til slutt vil jeg også få lov til å nevne det uføre våre kjøpmenn og deres ansatte nå blir utsatt for. Sjikane, nettmobbing og utskjelling av enkeltpersoner noe jeg er meget lei meg for. For det første så er de mennesker som er satt til å gjøre en jobb for å tilfredsstille våre kunder men som nå i tillegg må kjenne dette direkte på kroppen. Dette har de ikke fortjent, folkens.

Det er fritt for alle og enhver hvilket bilmerke man skal kjøre. Det er fritt for alle og enhver å velge hvilke klær man skal kjøpe og det er fritt for alle å velge hvilken dagligvarebutikk man skal velge. Men å strekke dette så langt som enkelte nå har gjort er ikke gode menneskelige verdier. Oppfordrer derfor alle til å tenke seg om en gang til når man legger ut støtende kommentarer så skal vi sørge for at dere får en god handleopplevelse neste gang dere besøker våre butikker.