Heim   >   Nyhende   >   «Fake jul» med plastjuletre?

Illustrasjonsfoto.

«Fake jul» med plastjuletre?

Lesarinnlegg av Kristine von Hanno, næringspolitisk rådgiver KS Bedrift Avfall:

 

En av tre nordmenn velger nå et juletre av plast fremfor et ekte tre. Er det flere allergikere, eller har vi latt oss inspirere av Melania Trump?

Fordelen med et kunstig juletre, er at det kan ombrukes – lenge. Utfordringen er å bruke det i minst 20 år. For det er her miljøargumentet slår inn.

Plasttrærne fra Kina havner ofte i dunken

Data fra USA viser at plastjuletrær i snitt brukes i seks år før det erstattes med et nytt. Disse årene er ikke tilstrekkelig til å utjevne ulempene med bruk av fossile materialer og miljøgifter. Produksjon og frakt av kunstige juletrær er dessuten veldig energikrevende. De fleste kunstige trær lages i Kina.

Det er selvfølgelig flere fordeler med et kunstig tre enn at de kan brukes i flere år. De gir både allergikere og mange andre enkel tilgang på julestemning og man kan spare mye penger hvis man bruker treet i mange år. Ikke minst slipper man nåler på gulvet om man glemmer å vanne.

Ekte trær, derimot, binder CO2 i vekstfasen samtidig som de gjør en innsats for miljøet mens de vokser. De produserer oksygen, er viktig for lokalt dyreliv og er en stor inntektskilde for mange familieeide bedrifter. Ikke minst lar de seg enkelt gjenvinne til biogass eller biorest en gang etter jul.

Vi kan alle gjøre noen grep 

Nordmenn kaster i snitt 426 kg avfall per år, det utgjør over ett  tonn for en gjennomsnittsfamilie. I tillegg kommer avfallet fra både produksjon og distribusjon av det vi kjøper. Produksjon av én mobil skaper ca. 125 kg avfall før den selges i butikk. Litt bevisstgjøring, forbrukermakt- og rettigheter er godt for både lommeboka og miljøet.

Stadig flere klager over stort kjøpepress, og mange tar til orde for en gavefri jul. Samtidig går forbruket til himmels hver jul, og vi slår som regel alle tidligere rekorder – hvert år. I år har vi ikke bare hatt «Black Friday», men også «Singles Day» og «Cyber Monday». Alle er kreative tiltak fra handelsstanden for å få oss til å kjøpe noe vi ikke visste vi trengte. Vi lures til å tro at vi sparer penger.

Det er ikke valg av juletre eller hva legger under juletreet som er de mest kritiske valgene vi tar. Som kjent er det hva vi gjør mellom nyttår og jul som har størst innvirkning. Men noen tanker om eget forbruk kan vi ta med oss inn i juletiden.

KS Bedrifts medlemsbedrifter leverer grønn energi, bidrar til miljøvennlig sjøtransport og sørger for miljøvennlig håndtering av avfallet du kaster – gjennom hele året. Vårt ønske for høytiden er at forbruket blir litt lavere, i mellomtiden skal våre samfunnsbedrifter fortsette å levere gode tjenester til alle Norges innbyggere.

Tenk miljø – god jul!