Home   >   Nyhende   >   Smaken av fjordfylket i Berlin

Reksta Villstau med Lars Erik Reksten og Anita Øygard ei verksemd som vil vere på matmessa Grüne Woche i Berlin i januar. (Illustrasjon)

Smaken av fjordfylket i Berlin

Smaken av kyst og fjell skal lokke tyske turister til Sogn og Fjordane. Her kan de få en kulinarisk reise fra villsauen og laksen i havgapet til hjorten mellom fjordene og brunosten på fjellstølen.

Fem bedrifter fra Sogn og Fjordane drar til verdens største landbruks- og matmesse i Berlin. Der vil de vise matkulturen som fjordlandskapet har skapt. Her går tradisjon og nyvinning hånd i hånd, og med gode smaker vil de vise de besøkende det gode livet i Sogn og Fjordane.

Unik natur
Sogn og Fjordane er kjent for bre, fjord og fjell. Nærøyfjorden står på Unesco sin verdensarvliste, og området er regnet som et av verdens vakreste fjordlandskap.

– Det er viktig å minne oss selv på at vi fikk verdensarvstatus, fordi området har et landskap som holdes i hevd av mennesker som bor og nytter seg av mulighetene naturen gir til å produsere råvarer, sier Marit Hjortung ved Fylkesmannen i Sogn og Fjordane.

Håndverk
Den tradisjonelle matkulturen i området er basert på håndverk og det blir ivaretatt av mange lokalmatprodusenter. Deltagerne som skal til Grüne Woche gjør mye på gamlemåten.

Svanøy Røykeri røyker laks på den tradisjonelle måten og kan tilby ulike smaksvarianter. De har fått merket «Spesialitet» til Matmerk på tre produkter.

Fra Undredal kommer brun og hvit Undredalsost, som er en tradisjonell håndverksost og er tildelt presidium fra Slow Food. Marås Hjort foredler hjortekjøtt av egne dyr.

Reksta Villsau lager blant annet spekepølse etter en gammel metode uten tilsetningsstoffer. Villsauen beiter ute hele året, både på tang, tare og kystlynghei. Det er fin marmorering i kjøttet. Villsauen er tildelt merket «Geografisk beskyttet betegnelse» som forteller hvor rasen har sin tilhørighet.

Hjørnevikbua Restaurant har et matkonsept basert på lokale råvarer og kokk Kent Ole Strømsøy skal være kokk på Norge sin stand.

Matkultur
Målet er å styrke reiselivet i Sogn og Fjordane ved å knytte natur-, kultur- og matopplevelser tettere sammen.

– Ved å delta på verdens største landbruks- og matmesse vil representantene fra Sogn og Fjordane vise at mat og opplevelser går hånd i hånd. Det er verdifullt når produsenter og reiselivsaktører sammen presenterer mattradisjoner, gode smaker og naturopplevelser under ett, sier Marit Hjortung ved Fylkesmannen i Sogn og Fjordane.

– Det er kjekt å ha med seg produkter som har fått Spesialitet merket fra Matmerk. Det er et merke som henger høyt og som borger for kvalitet. Produktene er basert på de beste lokale råvarene, særegne lokale oppskrifter og laget av stolte fagfolk.

De fem deltakerne fra Sogn og Fjordane vil sammen med resten av Fjord Norge som består av fylkene Møre og Romsdal, Hordaland og Rogaland være en del av Norges stand på Grüne Woche.

Deltagere fra Sogn og Fjordane:
Hjørnevikbua, Reksta Villsau, Marås Hjort, Opplev Undredal, Svanøy Røykeri

I tillegg kommer kokkene ved Fjord Norge til å benytte råvarer fra følgende produsenter på standen: Solundmat, Påldtun Frukt og Bær, Høgt og Vilt med urter fra Devik, Gardsbrenneriet, Håjen, Spildegarden og Lærdal Grønt.

• Internasjonale Grüne Woche 2018 (IGW) arrangeres i Berlin 19.- 28. januar. Dette er 83. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.

• På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende.

• Norge deltar på messen for 31. gang i 2018

• I 2018 vil det fra Norge være rundt 60 utstillere fra tre regioner som representerer norsk matkultur og opplevelser; Fjord Norge, Trøndelag og Fjell Norge.

• Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.

• Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.

• Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regional matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling.